vrijdag 11 oktober 2013

Op de helft...

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste update. En de tijd vliegt! Volgende week ben ik al op de helft van mijn verblijf hier in New York. Op de faculteit gaat het prima. Naast de colleges die ik volg (veel implantologie) heb ik de afgelopen weken in de kliniek voornamelijk bij Parodontologie (tandvleesproblemen) meegelopen en geassisteerd. Verder ben ik ook bezig met het schrijven van mijn scriptie hier. De komende weken ga ik ook een kijkje nemen op de afdeling Orthodontie.

Vorige week heb ik een paar dagen vrij genomen omdat mijn ouders en zusje op bezoek waren. Het was erg leuk om ze rond te leiden en te laten zien waar ik nu woon. Om een idee te geven van wat we hebben gedaan: Metropolitan Museum, Museum of Modern Art, het Guggenheim, New York City Ballet, Amateur Night in het Apollo Theatre, de ‘High line’ (een oude spoorweg die nu is omgetoverd tot een voetgangersgebied met mooi uitzicht op de Hudson rivier) en de Brooklyn Bridge afgelopen. Het Vrijheidsbeeld was helaas gesloten vanwege de shutdown. We hebben door veel verschillende buurten op Manhattan en Brooklyn gewandeld. Aan het eind zijn we een weekend naar Boston (en omgeving) geweest om familie te bezoeken. Hoe leuk ik New York ook vind, het deed me goed om drie dagen weg te zijn uit de hectiek van deze stad. Mijn oom woont buiten Boston in de natuur, dus daar hebben we wat gewandeld en we zijn nog een middag naar Boston zelf geweest.

De vorige keer heb ik het gehad over ‘how are you’. De afgelopen tijd is me ook een ander cultuurverschil opgevallen, namelijk dat Amerikanen erg vaak bedanken. Als je iets voor ze doet (bijvoorbeeld assisteren bij een behandeling) dan bedanken ze je daar niet een of twee keer voor, maar wel een keer of vijf. Dat lijkt mij, als nuchtere Nederlander,  toch wat overdreven. Ik vroeg tijdens het eten een Canadese vriendin, die al ruim twee jaar in New York woont, naar dit fenomeen en die beaamde mijn observatie. Ja, Amerikanen zeggen inderdaad erg vaak ‘thank you’. Waarop ze ook lachend toevoegde dat ik maar niet slechts een of twee keer moest bedanken als iemand mij een dienst bewijst, want: ‘Tess, you don't want to be rude.’ Weer wat geleerd.


Tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. Tesje!!
    Op de helft alweer! Tijd gaat snel! Mis je wel hoor, maar ben blij dat je het zo leuk hebt!
    Xxx Josha

    BeantwoordenVerwijderen